10 заповідей для батьків
(Януш Корчак, видатний польський педагог, письменник, лікар та громадський діяч)
1. Не чекай, що твоя дитина буде такою, як ти чи такою, як ти хочеш. Допоможи їй стати не тобою, а собою.
2. Не вимагай від дитини платити за все, що ти для неї зробив. Ти дав їй життя. Як вона може віддячити тобі? Вона дасть життя іншому, та - третьому. Це і є незворотній закон подяки.
3. Не зганяй на дитині свої образи, щоб у старості не їсти гіркий хліб. Бо що посієш, те й зійде.
4. Не стався до проблем дитини зверхньо. Життя дане кожному під силу, і будь упевнений, їй вона важка не менше, ніж тобі, а може бути, і більше, оскільки у неї немає досвіду.
5. Не принижуй!
6. Не забувай, що найважливіші зустрічі людини - її зустрічі з дітьми. Звертай на них якомога більше уваги - ми ніколи не можемо знати, кого ми зустрічаємо в дитині.
7. Не муч себе, якщо не можеш зробити щось для своєї дитини. Муч, якщо можеш, але не робиш. Пам'ятай, для дитини зроблено недостатньо, якщо не зроблено все можливе.
8. Дитина - це не тиран, який заволодіває усім твоїм життям, і не тільки плід твоєї плоті і крові. Це та дорогоцінна чаша, яку Життя дало тобі на зберігання і розвивання у ній творчого вогню. Дитина розгортається, як сувій від любові матері і батька, у яких буде рости не «наше», не «своє», не «власне» дитя, а таємнича душа, дана на зберігання і супровід, поки недосвідчена і беззахисна.
9. Умій любити чужу дитину. Ніколи не роби чужому те, що не хотів би, щоб робили твоєму.
10. Люби свою дитину будь-якою - неталановитою, негарною, невдахою, люби дурною, некерованою маленькою дитиною, люби незграбним, егоїстичним, сердитим підлітком, люби таким, що не виправдав твоїх надій та очікування, потайним, дивним, нещасним дорослим ... Спілкуючись із дитиною - радій, радій завжди з повним правом, тому що дитина - це твоє свято, яке поки що з тобою.
Розвиток особистості неможливий без самовиховання, а розвиток
волі особливо. Можна порекомендувати дітям вести щоденник. Це допомагало
багатьом відомим людям у виробленні моральних та вольових якостей. Прочитайте
дітям, наприклад, уривок із юнацького щоденника Костянтина Ушинського, де він
намічає для себе правила «поведінки»:
1.
«Спокій
цілковитий, у крайньому разі, зовнішній».
2.
«Прямота у
словах і вчинках».
3.
«Обдуманість
дії».
4.
«Рішучість».
5.
«Не говорити
про себе без потреби ні одного слова».
6. «Не проводити час несвідомо, робити те, що хочеш, а не
те, що трапиться».
7. «Витрачатися лише на необхідне чи приємне, а не через
пристрасть витрачатися».
8. «Кожного вечора добросовісно давати собі звіт у своїх
вчинках».
9. «Ні разу не хизуватися ні тим, що було, ні тим, що є, ні
тим, що буде».
Навчіть дітей подумки наказувати собі: «Треба це зробити,
довести до кінця!», «Досить дивитися телевізор, слід братися до справи», «Підйом!». Запевняти себе: «Я впораюсь!», «Я зможу».
Завдяки розвиненій волі для людини співпадають «треба» і «можу», «хочу» і «можу»: потрібно зробити щось — вона
знайде н собі на це силу, хоче чогось досягти — зуміє мобілізувати себе,
здійснити свій намір, не відволікаючись на другорядне. Навчити дитину
перетворювати бажане на дійсне, енергійно та наполегливо досягати
поставленої мети — це значить допомогти їй набути внутрішньої гармонії.
Воля вступає в дію особливо активно, якщо перешкода нездоланна, а прагнення пересилити перепону сильне. На життєвому
шляху дитині багато доведеться здолати. Розбивайте ж ланцюги, що стоять перед особистістю, на ряд послідовних завдань, що
під силу їх на даному етапі її розвитку. Перешкода стає перебореною, 1 дитина
докладає зусиль, щоб з нею впоратися.
Нам хочеться вберегти дітей від помилок. Захистити їх,
оточити стіною, через яку б не пробивалося зло, несправедливість.
Хочеться у всьому продумати за них життя, любовно організувавши його. Природне прагнення батьків. Чи можливо це зробити?
А чи потрібно? Багато в чому — можливо, але не у всьому.
Зіткнення з життям кожен переживає по-своєму. Від цього не
вбережеш. І тут можуть траплятися образи, невдачі, розчарування. Одних вони вибивають із сідла, викидають, піднімають. І
десь у 18—20 років вони вже ображені, розчаровані, зморені. Інших невдачі кидають у бій, навчають сили та мужності, роблять
справжніми людьми. Ці люди вміють дивитися життю в обличчя. Вони стійкі. Бо цьому їх навчили у сім’ї. Навчили волі.
Пам’ятка для батьків
Шановні батьки, допомагаючи своїй
дитині набути вольових якостей, пам’ятайте, що:
—
навантаження має відповідати можливостям дитини;
—
якщо дитина виконує завдання без особливих зусиль,
необхідно давати їй більш складні завдання;
—
якщо перед дітьми ставляться лише дуже легкі для них
задачі, воля не
тренується;
—
необхідно штучно створювати перешкоди, які необхідно
подолати;
—
необхідно сполучати інтелектуальні та фізичні
навантаження;
—
не можна перевантажувати дітей, щоб не отримати
зворотного результату
(нервові розлади і, як наслідок, байдужість, апатія тощо).
Вправи для вироблення у дітей вольових звичок
( (За психологом В. С. Юркевичем «Про
індивідуальний підхід до виховання вольових звичок».)
Дайте дітям список із 8—10 досить
простих за змістом завдань, у
процесі виконання яких вони будуть виховувати в себе волю. Хай школяр сам обере для себе одне чи два завдання.
Наприклад, завдання «Зарядка» полягає в тому, що дитина завтра ж пранці,
підвівшись з постелі, 10 хвилин займатиметься гімнастикою. І так цілий
тиждень. Наступного тижня вона має встати на хвилину раніше і займатися вже не
10, а 11 хвилин. Так, додаючи в тиждень по одній хвилині, дитина поступово повинна
довести тривалість зарядки до 17 хвилин. Потім можна зайнятися збільшенням під
час зарядки кількості присідань, віджимань, стрибків тощо. Дитина й не помітить, як через 2—3
місяці виконувати ранкову гімнастику стане для неї звичкою.
Потім можна запропонувати школярам
тренуватися у дотриманні режиму дня: вчасно повертатися з прогулянки,
виконувати в строк домашні завдання тощо.
Як
викликати у підлітка зацікавленість до навчання
У
юнацькому віці яскраво виявляються індивідуальні відмінності в інтересах та
схильностях. Помітно виділяються дві групи юнаків та дівчат. Якщо одні не
відчувають особливої схильності до окремих предметів і навчаються по всіх
дисциплінах приблизно однаково, то в інших чітко визначені інтереси, про них
вже відомо і вчителям, і однокласникам, що ці учні сумлінно навчаються і
люблять одні предмети і зовсім байдужі до інших.
Що
викликає зацікавленість до тих чи інших предметів? Причин багато, але найбільш
поширені наступні:
—
цікаве
викладання предмета;
—
інтерес
до самої науки;
—
престижність
даної сфери знань;
— практична значимість предмета,
пов’язана з життєвими планами;
—
успіхи
в навчанні з цього предмета;
— захопливість самого процесу
отримання знань, що вимагає розумової і практичної активності.
Відкинувши
пасивний метод навчання, батьки мають викликати у дитини прагнення самостійно
здобувати знання. Не запам’ятовувати, а передусім аналізувати, осмислювати,
розуміти матеріал, виявляти особисту розумову активність у засвоєнні
навчального матеріалу — ось до чого слід привчати підлітків. 'Годі і
запам'ятовування стане більш легким і ґрунтовним. Треба навчити дитину не
запам’ятовувати все підряд, а вилучати головне, установлювати в тексті
смислові зв’язки і відношення, співвідносити нові знання з тими, що були
засвоєні раніше, при цьому контролювати себе, самостійно ставити запитання до тексту,
і ще багато чого іншого.
Треба
навчити підлітка зупиняти увагу на тому, чого він не знає або не розуміє. Іноді
школярі не розуміють не лише окремих слів або висловлювань: вони, читаючи
підручник, зустрічають і незрозумілі думки. Чи звертають вони увагу на ці
думки? Чи намагаються їх «розшифрувати»? Чи завжди встановлюють для себе такий
факт: у тексті є незрозуміла думка?
Часто
дорослі не переймаються проблемою нерозуміння їхніми дітьми нового матеріалу.
Ми не лише не виховуємо в дітях прагнення знайти відповідь, подолати бар’єр
цього нерозуміння, але іноді навіть перешкоджаємо. Зазвичай і в родинах, і в
школі складається неправильне ставлення до того, що учень не розуміє чогось: це
вважається йому за провину, може викликати докір, осудження або навіть
глузування.
Як слід чинити
у цьому випадку? Ставлення дорослих до підлітка має бути доброзичливим,
уважним, заохочувальним. Бо інакше дитина, зіткнувшись із глухою стіною
байдужості, втратить бажання пізнати цей світ, відкрити для себе його таємниці.
Батьки мають дати зрозуміти школяреві, що дійти суті незрозумілого — важлива і
необхідна справа. Це розуміння — перша сходинка активної обробки нових знань.
Подивитись у вічі своєму незнанню або нерозумінню — це перший поштовх до того,
щоб забажати дізнатись і зрозуміти. Саме дізнатись і зрозуміти, а не просто
вивчити.
Навчаємо
підлітка навчатись
Що таке навчати навчатися самостійно? Це, по суті,
постаратись допомогти дитині знайти власний, індивідуальний стиль роботи, що
дозволив би якомога повніше розкрити юну особистість. Підлітків слід навчати
тому, як опанувати новий матеріал підручника, законспектувати статтю, записати
лекцію, їм треба дати навички самостійного пошуку потрібної інформації,
пояснити, як користуватись довідковими матеріалами, каталогами та ін.
Якість роботи залежить і від уміння
правильно організовувати її. Отже, будемо навчати дітей планувати свої справи,
вибирати найбільш підходящий для занять режим дня, цінувати час, розумно
розподіляти його.
Мета
навчання, утому числі й домашнього, не просто оволодіння знаннями, але й
розвиток самостійності мислення, виховання здібностей, формування багатого
духовного світу, морально здорової особистості.
Рекомендації щодо
здорового способу життя та подолання хвороб
Потрібно вірити в здоров’я і не
боятися хвороб, медикаменти без необхідності не вживати. Правильне харчування,
фізкультура і загартовування насамперед стимулюють нашу імунну систему, яка
рятує від інфекції. Хороше тренування фізкультурою серце- во-судинної та
дихальної систем є додатковою гарантією. Обмежене та різноманітне харчування
захищає шлунково-кишковий тракт та обмін речовин. Здоров’я, сила та краса
визначають хороший настрій дитини. Але вони не вирішують питання її щастя.
Необхідно пам’ятати: щоб бути здоровим, дуже важливо бути щасливим. Такою є
логіка прямих та зворотних зв’язків. Психологічні напруження, неприємності є
такими ж шкідливими для тілесного здоров’я дітей, як і дорослих. Тому особливо
важлива духовна атмосфера у родині та успіхи дитини у суспільному житті, тобто
коли вона достатньо добре навчається та займає гідне місце серед товаришів по
силі, спритності, розуму
Будь-яка хвороба, завдаючи болю та
страждань людині, перешкоджає проявленню нею духовної сили та енергії.
Ми маємо навчити своїх дітей піклуватися
про своє тіло та. підтримувати фізичне здоров’я, а також тому, як уберегтися
від різноманітних захворювань. Кожному відома приказка «У здоровому тілі
здоровий дух», ще древні визнавали взаємозалежність між фізичним та духовним
розвитком.
Не
вилікувана хвороба, не усунене хворобливе явище в подальшому набуває
хронічного характеру та може завдати дітям невиправної шкоди, зруйнувати основу
їх майбутнього щастя. То ж не забувайте: якими виростуть діти — залежить,
насамперед, саме від вас, батьків.
Проблеми здоров’я: стомленість та поганий сон
Питання
раціональної організації розумової праці дітей та попередження виникнення
перевтомлення, його негативних наслідків протягом тривалого часу привертали
увагу вчених. Ось найбільш важливі висновки цих досліджень:
1. Стомлення буває двох видів.
Тимчасове та поверхневе стомлення
знімається невеликим відпочинком, який відшкодовує
витрачену
енергію. Довготривале та глибоке стомлення, причиною якого є розумове та
фізичне виснаження, вимагає не лише тривалого відпочинку, релаксації для
відновлення сил, але й медичного лікування.
2.Причини
стомлення різноманітні та залежать від багатьох факторів: досвіду, роботи,
зацікавленості, характеру роботи, яку людина виконує, тощо. Так, наприклад,
діти по-різному стомлюються від фізичної та розумової діяльності. Фізичні особливості
(маса тіла, зріст, розвиток м’язової системи), розумові здібності також мають
великий вплив на ступінь стомленості. Якщо дитина береться за справу охоче, з
радістю, робочий процес та досягнутий при цьому успіх приносять їй задоволення,
то відчуття стомленості у неї буде значно меншим, аніж у того, хто не виявляє
зацікавленості, байдужий до роботи.
3.Стомленість свідчить про те,
що людина не може відновити енергію ніякими іншими способами, окрім сну та
відпочинку Однак існують деякі види розумової та фізичної стомленості, при яких
корисні інші способи відновлення сил. Наприклад, для ослаблених, неврастенічних
дітей, які часто хворіють та мають слабкий тип нервової системи, характерні
підвищена стомлюваність, відчуття постійного дискомфорту, зниження
працездатності. У цьому випадку необхідно створити сприятливі умови для
розвитку працездатності та провести курс лікування.
4.Надмірні
фізичні навантаження так само втомлюють та виснажують мозок дитини, як і
розумова праця. А стомлення, яке викликає рішення математичних задач, можна
порівняти зі стомленням, що викликає м’язова напруга.
5.Однією
із безсумнівних ознак перевтоми є порушення сну. Дитина швидко засинає, але
потім прокидається і не спить всю ніч або, навпаки, ледве засинає.
6.Перевтомлення
може викликати у дітей різні наслідки: зниження концентрації уваги,
розгубленість, погіршення координації рухів. Дитина, яка перевтомилася, буває
підвищено збудженою, роздратованою чи в’ялою, сльозливою, психічно вразливою.
На заняттях у класі вона не може ясно викладати свої думки, її успішність та
творчі здібності знижуються.
Комментариев нет:
Отправить комментарий